10 januari 2016

Antons 1:a jul och nyår

Då var Antons första jul över eller ja det var det ett tag sen det var julafton och så men jag har inte orkat eller hunnit skrivit nått här i bloggen men ska försöka komma ihåg hur det var.
Jag, Anton, Tobbe, Aina och Bror åkte den 20:e december till Ramnäs för att pappa hade Öppet hus. Jag och Anton stannade kvar eftersom Tobbe skulle jobba på onsdagen. Men dom j*vlarna hörde inte av sig så då sket han i dom och åkte hem till Ramnäs den 23:e kl 7. Då spelade jag och mamma bingolotto på uppesittarkvällen. Anton sov och vi hade nästan klart allt vad det gäller julpyntet och mat. 
Den 22 december åkte vi och besökte Gunnar på Örebro sjukhus för han hade ramlat ner och brutit höftkulan typ. Han skulle sätta upp ljusbelysning på granen ute och då kom en vind och han föll ner. Som tur var att det kom en tjej med en hund och såg han ligga på marken och hon ringde ambulans. Annars skulle han nog ligga där länge skulle jag tro. 
När vi åkte hem var vi till Örebros IKEA och åt mat. Anton fick lite fruktpuré. På vägen hem ringer Eric och säger att han har vart till akuten och sytt ögat. Han hade tydligen slagit i bakhuvudet och sen böjt sig framåt och slagit i en plåtskåp eller nått så han fick sy vid ögat och rakt upp mot ögonbrynet. Så han såg inte klok ut på julafton sen. 
Då frågade Eric om vi kunde åka dit på julafton istället för att dom skulle annars åkt till mamma och pappa. Eller vi visste ju inte säkert för några andra skulle åkt dit till Eric men det blev inte så. Då bestämde vi på julafton att vi åkte till Eric och Sara att fira jul. 




Julafton: På morgonen fick Anton sin första julklapp av mormor och morfar och det var en sjungande tomte. Vi åt en liten julfrukost/lunch vid 11-12 snåret. Det var gott det. 
Sen bar det av till Sticklinge skulle vara där till Kalle Anka. Jag hade köpt en tomtedräkt som Anton hade på sig och jag hade en fin röd tröja som jag fick låna av mamma. 
När vi var där såg vi Kalle, sen åt vi julmat som var jätte gott och var mycket mat. 
Efter allt mat och efterrätten så kom tomten som var Gretha. Hon var jätte duktig och fin. Julle visste inte vem det var men han sa "det ser ut som du har mask" men så sa Siv "så får man inte säga, tomten är gammal". Haha =) Det blev inte så lång stund hon var tomte för det blev varmt. Så hon viskade det till Eric. Så då gick tomten iväg igen. Anton blev inte rädd heller utan tror han bara tänkte vad det var för nån som kom. Tror inte han uppfattar riktigt. Men i år (2016) så är han ju 1½ år så då borde han uppfatta lite antagligen kommer han bli rädd men vi får se hur han gör då och hur han reagerar på tomten om det blir nån vill säga för då blir det att fira här i Örbyhus eller hos Anna i Storvreta. Men det var kul att fira Anton första jul. 

Juldagen: gjorde vi inget speciellt. Vi spelade nog kort och lite spel den dagen bara.

Annandag jul: kom Eric, Sara, Gretha, Julle och Allan på besök. Så klart så åt vi julmat denna dagen oxå. Berättade att vi söker lägenhet i Dalarna (runt om Älvalen eller i). Sara och Eric blev jätte positiva på att vi skulle flytta. Jag filmade in när Eric säger att han tycker att vi ska flytta upp dit. 
Tror det blev lite Buzz den kvällen oxå. 

Lördagen  den 26 december åkte vi till Farmor och åt god mat med efterrätt och fikade. Spelade fiffa 3 ggr och hon vann alla tre gångerna. Helt otroligt vad hon kunde få kåkar och trissar. Oj oj. Jag var med två ggr den 3e försökte jag natta Anton för han var sååå trött. Likaså var det på julafton han kunde inte somna i famnen så lätt då. 

Söndagen den  27 december: gjorde vi ingenting speciellt, gick en promenad tror jag. Det var rätt allt då har jag för mig. Anton gick se första snön. 

Anton i sin vagn

Oj vad detta inlägg blev långt men än är det inte slut men jag tror jag publicerar detta och skriver imorn om nyåret. 
Kommer göra en flik på min blogg där ni kan läsa vad han fick i julklapp och av vem. Kan länka den sen här.



Inga kommentarer: